Miről szól ez?

Egy buszról, aki egy Ikarus 280-as. Egy autóról akit Dromedárnak hívnak, meg rólam, aki szeret magáról beszélni.

Dromedár hibalista

Nagy:
- Fényezésen átütött a rozsda
- Mindenhol máshol is átütött a rozsda
- Valahol folyik a hűtővíz
- Állandóan elpukkan a tompított biztosíték
Kicsi:
- Basszusnál zörög a műszerfal :)
- Vízlehúzó gumi kikeményedett
- Ajtó körüli gumi szintén

Kategóriák

Hova lista

  • Debrecen / Nagytemplom
  • Szeged / Dóm
  • Budapest / Parlament
  • Budapest / Bazilika
  • Budapest / Vár / Sikló
  • 9 lukú híd
  • M.o. Hegyeshalom (nincs ott semmi)
  • Hévíz
  • Kékestető
  • Ópusztaszer / Feszty körkép
  • Pécs / török izgalmak
  • M.o. Egy csikós (plusz pontért)
  • Egri vár
  • Esztergom a vonatok miatt
  • Dunakanyar
  • Aggteleki cseppkőbarlang
  • Balaton (csak mert)
  • Tihany
  • Hortobágyi Nemzeti Park
  • Sirok
  • Sümegi vár
  • Győr
  • Sopron
  • Kőszeg
  • Lillafüred
  • Keszthely
  • Orfű

2010.05.14. 01:54 Divi

Levelezés az NKH-val #2 - válaszoltak!

bá!

El kell mondjam, hogy k*rva nagy bajban vagyok, mert egy jópár évvel eltolódott a buszépítős terv beizzításának időpontja, és nem nagyon tudom, hogy addig vajon miről fogok írni.

Álmokból, tervekból elképzelésekből, még most is tele a padlás, és kicsit se szegi kedvem, hogy nem tudom, mikor lesz ez valóság.

A következő dolog futott át az agyamon a minap:
Ha nekem lesz egy 16 és fél méter hosszú buszom, akkor valószínüleg azzal nem fogom tudni megnézni Párizs belvárosát. Nem engednek be, de ha beengednének se férne el egy zsúfoltabb belvárosi környzetben. Egy nagyváros széles sztrádáján áthasítva nem lehet várost nézni. Gondoljuk el, hogy a budapesti Rákóczi úton lépésben cammogna előttünk egy indokolatlanul nagy panorámát kitakaró busz. Dudakoncertet neki!  A széles úton haladni kell, a mellékuton meg nem férün kel. Ha megaz ember meg akar állni, akkor jobb is ha elfelejti a belvárost, mert 16,5 méter egybefüggő, szabad helyet biztos hogy nem fog találni. De ha talál is félhavi fizetése rámegy a parkolócetlire.
Így a megoldás, hogy szükség van a buszon kívül egy alternatív közlekedési eszközre amit kis távokra találtak ki. 
Ez lehet például egy BKV bérlet, egy Smart, 2 robogó, 1 nagy robogó, 2 bringa, vagy ezek teszőleges kombinációja. Mindezekkel az az egy probléma, hogy amíg használaton kívül utaznak a buszon, sok helyet foglalnak el a hasznos élettérből, így csökkentve a busz komfortját. (Nem lenne hely a pezsgőfürdőnek, és a moziszobának se. Elfogadhatatlan!)

Ezért vetődött fel bennem, az a teljesen-tök-triviális kérdés, hogy ha az isten feltaláta a TRAILER-t, akkor miért ne vontathatana a busz eggyet?

Talán mert már eleve csuklós?

Fontos tudni, hogy jármű dinamikai szempontból a csuklós buszok hátsó része is hasonlóan viselkedik, mint egy közönséges utónfutó.

 

És ugye ki halott már arról, hogy egy utónfutót egy másik után kötnek? (leszámítva Ausztráliát, ahol 3-4-5 utánfutós szerelványek mennek ezer kilométereket nyílegyenesen, de mi nem Ausztráliában élünk)

A pótkocsi nagy sebesség mellett hajlanos arra, hogy igen apró oldalirányú hatásokra (szél) is már elkezd kószálni jobbra-balra a vontató mögött, rángatva a jármű elülső részét, ha a vezető nem csökkent a sebességet vagy nem korrigál, a növekvő amplitudóval kitérő pótkocsi akár le is szakadhat a vontatóról, kissebb armageddont okozva ezzel a mögöttes autókon. No képzeljük el ezt a hatást 2 utánfutón. A második utánfutót nem egy fixen egyenesen haladó vontató húzza, hanem egy eleve kószálásra hajlanos pótkocsi, ami átadja a saját "bizonytalanságát is második járgánynak.

Persze alacsony sebességen ez nem jelenthet túl nagy gondot, hiszen a pótkocsiban fellépő erő arányosan kissebb, amit a vontató szerkezet könnyedén elvisel, és a kószálás mértéke is jelentéktelen. Ellenben ha lassan megyünk, soha nem jutunk ki az országhatáron kívülre :D

A jármű dinamikai kérdésen túl van még 2 probléma:
Az első, hogy vajon egy 280-as ikarus pótkocsijának a leghátsó része ALKALMAS-e egy vonóhorog felszerelésére, és ha igen, vajon mekkora vontatmányt lehet rákapcsolni? Elbír egy masszívabb trélert is, vagy csk egy zsúrkocsit lehet damillal rákötni? Ennek a kérdésnek a megválaszolására egy szakértő, és valószínóüleg majd jó sok heggeszt fog válaszolni, de ráérünk, mert a harmadik kérdés lényegesebb:

Szabad-e?
Könnyen elképzelhető, hogy Magyarországon eleve tilos csuklós busz seggére vonóhorgot tenni, mert túllépi a maximális szerelvény hosszt, vagy azért tilos, mert a fent említett okok miatt törvényben tiltják, vagy mert ...akármi más indok miatt... nem engedélyezett és kész.

Az utolsó kérdére gyorsan kaphatunk választ a mi kedvenc hivatalunktól: az NKH-tól.

  feladó:      __________________
címzett:     kozutijarmufoo.kmi@nkh.gov.hu
tárgy:     Csuklós busz vonóhorog

   
 Üdvözlöm!

Remélem, hogy a levelem a megfelelő csoporthoz került. Ha nem, elnézést, hogy zavartam!
Járatlan vagyok, a közlekedéssel kapcsolatos szabályokban, ezért is írom ezt a levelet.

A kérdésem igen rövid.
Ha feltételezzük, hogy műszakilag  nincs akadája a felszerelésének...

Van-e bármi törvényi akadálya annak, hogy egy csuklós autóbuszra vonóhorgot szereljünk, és azzal egy trélert vontassunk a busz után?


Mivel egy tréler főleg ha rajta van egy személyautó nehézpótnak számít, így gondolom elengedhetetlen a szerelvény vezetéséhez a D+E kategóriás jogosítvány.


Úgy sejtem, hogy nem lényeges a jármű konkrét típusa, de ha mégis:
A "cél" jármű: Ikarus 280
Hossz: 16,5 méter
Szélesség: 2,5 méter


Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!
____


 

 

 Alig várom, hogy válaszoljanak.

 Update: Válaszoltak.

  feladó: KMI Közúti Jármű Fősztály
címzett:    én
tárgy:     Csuklós busz vonóhorog

Tisztelt Pacsó Úr!

Hivatkozva 2010.05.14.-i keltű, elektronikus úton küldött levelére, az alábbiakban tájékoztatjuk.

A vonatkozó rendeletek, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rend. (továbbiakban: MR) és a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet (továbbiakban: ER) szerint a járműveknek meg kell felelnie az MR követelményeinek. Az MR jelenlegi előírásai közöt a járművek vontathatóságára vonatkozó egyéb műszaki feltételeket tartalmazó 22. § 1 bekezdés előírja az 5-8., 17., 18., 21., 33., és 34., §-okban említett adatok teljesülését, a gyártó által közölt és a forgalomba helyezés engedélyezése során megállapított adatok, valamint a pótkocsi csatlakozásához szükséges szerelvények meglétének, illetőleg felszerelhetőségének a figyelembevételével kell meghatározni, hogy a jármű vontathat-e pótkocsit, illetőleg hány pótkocsit vontathat és azt a jármű hatósági engedélyben fel kell tüntetni.

Az említett rendelet 5. paragrafusában a csuklós autóbuszra és pótkocsira vonatkozó "járműszerelvény hossza" fogalom nem értelmezett, az ott megadott 18,75 méter csak a csuklós autóbusz hosszára vonatkozik.
A jelzett Ikarus járműre vonatkozó gyártó által megkért tipusbizonyítványok sem tartalmaznak csuklós autóbusz esetén vontatási lehetőséget.

A fentiek alapján a csuklós autóbusz jogértelmezésünk szerint nem vontathat pótkocsit.

Kérjük tájékoztatásunk szíves tudomásulvételét !

 

Budapest 2010-05-21.

Hát így állunk. Megtudtam, hoyg egy "mezei" csukira nem lehetne vonóhorgot tenni.
Mivel terveim között szerepel az átalakítás. -Az átépítés előfeltétele pedig egy szakavatott gépészmérnök (?) gondosan kidolgozott átalakítási terve, éppen még lehet rá esély, hogy a áttervezés során vonóhorog "viselésére" is alkalmassá tehető lesz a szerkezet. Elvégre a terveket az átalakítás előtt kell szentesíteni az NKHval, majd pedig csak egy hitelesített gépjárműlakatos végezheti el a szerkezeti módosításokat.

Tehát örömmel jelentem, ki hogy semmivel nem lettünk okosabbak!

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://divi.blog.hu/api/trackback/id/tr592001699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mouseear 2010.05.15. 01:40:22

Nyiss egy új témát... "Hogyan vettem hitelből szántóföldet amire vályog buszgarázst akarok építeni" címmel... :):)

guppi 2010.05.27. 22:34:57

Ezt a böhöm batár konstrukciót talán Cinkota tudja fogadni, de a vályog mégiscsak jobban illik hozzá.

Ami hagyján, de egy busz által vont traileren mégis hogyan lehetne ellenőrzést végezni?

Ikarus projekt

süti beállítások módosítása