Tekintve, hogy ez a blog legolvasottabb bejegyzése, gondoltam javítok rajta, hogy pontosabb képet adjon mi vár azokra akik PÁV II-t szeretnének...
-------------------
Helló-Helló
Mindenki számára ismeretes, hogy 7,5 tonna össztömeget meghaladó teherautót csak PÁV 3 birtokában vezethet.
Buszhoz, taxihoz, trolihoz PÁV 2 kell.
Megkülönböztető jelzést használó autóhoz meg PÁV 1.
A vizsgálatot a Nemzeti Közlekedési Felügyelet végzi, Budapest 8. kerületében, a Vajdahunyad utcában. Minután sikeres vizsgát tettem, és visszatekintek a folyamatra, azt gondolom az éppelméjűség eme intézményesített vizsgája meglepő módon NEM HÜLYESÉG!
Amikor jelentkeztem, még azt gondoltam, hogy ez is csak egy újabb módja, hogy lehúzzák az embert valamilyen nevetséges indokra hivatkozva, majd sok ezer forintért megnézik, hogy 10 alkalomból hányszor tudsz hatost dobni...(mindezt persze egy hetvenes években felújított 100 éves épület alagsorban, ahol a tetőn látszanak fűtéscsövek minden retkes, és minden ott dolgozó utál téged... ismerünk ilyet.) És nem, messze nem!
Lassan kezdem azt hinni az NKH-ról, hogy egy olyan szervezet, ami tényleg teljesíti a feladatait, teszi a dolgát.
Leszögezném, Külföldi példát nem ismerek, így összehasonlítani nem tudom a magyar módival. Annyi bizonyos, hogy a PÁV az magyar találmány. Egy külföldi átkamionozhat Magyarországon PÁV vizsga nélkül, de egy magyar nem vezethet teherautót ha nincs meg neki a dokument.
Remélem, hogy más országokban is létezik egy PÁV-hoz hasonló vizsgálat.
Az eljárás lényege annyi, hogy akinek rosszak a reflexei, vagy nem tud hosszan koncentrálni, fáradékony, vagy éppen elmebeteg, arra ne szabadjon egy 7 és fél tonnás guruló instant halálgépet rábízni. Logikus nem?
A teszt 2 fő részből áll:
- Gépi teszt
- Pszihológussal való beszélgetés
Gépi teszt:
A gép kicsit hasonlít egy játéktermi szimulátorokhoz.
Szemben veled van egy nagy átmérőjű monitor, kicsit lejjeb a könyklőbe van építve 7 gomb és egy másodlagos monitor.
Az első teszt -szerintem- a tartós koncentráció készséget vizsgálja:
A másodlagos képernyőn megjelenik 4 egymástól nem sokban különböző, egyszerű alakzat, tőlük lejjeb egy ötödik alakzat, amire figyelni kell:
Ha a középső alakzat megegyezik a 4 felsőből valamelyikkel: fehér gomb.
Ha nem azonos akkor fekete gomb.
A feladat: amilyen gyorsan és pontosan csak tudod állapítsd meg, hogy a középső alakzat azonos-e vagy sem, a négy fentivel. Juss végig az ábrákon. Kevés, 10-15 különféle alakzat tűnik fel véletlenszerűen, de a feladat legalább 5 percig tart, és egy idő után baromi unalmassá válik. (Pont mintha autópályán mennél Szegedre...)
A következő feladat már huncutabb
Megkavarandó az embert, itt több forrásból érkeznek az ingerek (szem és fül), és minden végtag használatára szükség volt.
- Ha a képernyőn színes KÖR jelent meg, akkor a padon a színnek megfelelő KÖR alakú gonbot kellett megnyomni.
- HA egy NÉGYZET alakú fekete folt jelent meg akkor a bal PEDÁLt kellett lenyomni, Ha egy fehér alakú folt, akkor a jobb pedált.
- Ha egy mély búgó HANG-ot hallasz akkor, a pulton a NÉGYZET alakú fekete gombot kellett megnyomni, ha magas hangot, akkor a fehéret.
Úgy összegabajodik az ember ahogy illik.
Első körben a saját ritmusodban kell végigmenned a gyakorlaton. Én még így is volt, hogy hibáztam. A második menetben pedig a gép diktálta a tempót... Én úgy éreztem, hogy 2 másodperc alatt 3 váltást kell lereagálni. Gyilkos.
Ha kapkodni kezdesz, elvesztél. Ha szétesik a figyelmed, összegabajodik, és onnan csak úgy tudsz kijutni, ha 3-4 jelet elengedsz, majd újra felveszed a ritmust, mindaddig amíg újra le nem maradsz. Behozni a lemaradást megpróbálni se érdemes.
Harmadik feladat a négyből:
Nyugodt, lazítós, sétakocsikázás. Az asszisztens által időközben felszerelt kormányt és a pedált használva végig kell vezetni egy "pályán" úgy hogy az általad vezetett pont mindvégig az úton maradjon.
Először te diktálod a sebességet a pedállal. (Én nagyjából félgázzal mentem...)
Utána a gép diktálja a sebessget. (végig padlógáz)
Majd megint te irányítod a sebességet is.
Ne reméljünk ennél részletgazdagabb grafikát :)
Kíváncsi lennék, hogy mit vizsgálnak ezzel a teszttel, de tartok tőle, hogy ha mindenki tudná, már nem lehetne letesztelni rá...
Az utolsó levezető feladat :egy kvíz.
Kvíz önmagadról, autóvezetési kúltúrádról, pár fogas kérdés az értékrendekről, a temperamentumodról, ilyesmiről.
"Felbosszant, ha két azonos sebességet tartó autó halad egymás mellett egy párhuzamos közlekedésre kijelölt útszakaszon."
"Elfogadhatónak tartom, ha dudával jelzem az közelekdéstársamnak nemtetszésemet."
Na ennél a két példánál rafináltabbak, de a szóhasználat és a természete a kérdéseknek ilyen.
És ezzel vége is volt a PÁV 2 gépi tesztjének.
a következő lépés az, agyturkász felkeresése! Egy pszihológus beszélget veled egy nyugodt szobában, és közben elvégezteti veled a "Szondi teszt"-et. Legalábbis annak egy rövidített változatát.
Közben kikérdez a családi htteredről, a gépjárművekhez fűződő érzelmeidről. Mire kell neked a PÁV amiért éppen harcolsz, stbstbstb. Megpróbál megismerni az alatt a kevés idő alatt amíg a tesztet csináljátok.
Kész.
Az eredmény a beszélgetés útán röviddel megszületik. Pozitív eredmény esetén egy fémszálas dombornyomott, szárazpecsétes oklevelet (határozatot) kap a versenyző, hogy "IGEN! Te nem vagy bolond." Negatív eredmény esetén, meg egy tájékoztatót a fellebezés menetéről.
Fellebbezni lehet, de nem érdemes. Aki nem megy át a teszten, az legközelebb aludja ki magát és úgy jöjjön! Ha pedig sokadszor sem képes átemenni, az könyörgöm: inkább tényleg ne üljön gépre!
Summa summarum:
A PÁV nem hülyeség, és nem is teljesíthetetlen, mivel széles köröknek nyitott vizsgálat, így akinek nincsenek komoly korlátai, kattanásai az nagy valószínűséggel átmegy.
Sok sikert! :)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Tourismo 2011.03.22. 19:43:29
Van valami e-mail elérhetőséged?
Te mennyire érezted nehéznek a PÁV2-öt. Én PÁV 3-on már voltam.
Köszi!
Divi 2011.04.08. 12:15:06
A PÁV2-t szerintem bárki, éppelméjű nem túl lassú, és kialudt ember le tudja tenni :)
Be kell valljam nem találtam egyáltalán nehéznek.
Tourismo 2011.06.08. 21:53:20
Csáó!!
Kedden voltam és sikerült a PÁV2. Egyszer kellett ismételni, mert sok volt a hiba szám.
Négy ábra(téglalapok), és alul változik, meg felel vagy nem megfelel. 10 órára mentem be 12 óra már jöttem ki!
Minden esetre sokat segített ez az oldal is ill. előtte a PÁv3.
ocsa85 2011.09.07. 21:30:13
szepigabi 2012.02.15. 14:29:33
sanya25x 2012.06.13. 21:25:39
Divi 2012.06.14. 16:36:58
Amennyire én tudom, a PÁV2 és 3 között ...picit lazábbak az elvárások, és 1 feladattal kevesebbet kell csinálni.
arnoldner 2012.07.14. 15:22:12
Divi 2012.07.17. 13:46:02
Mennyire aktuális még ez a bejegyzés? Változtattak a vizsgálati módszeren?
arnoldner 2012.07.17. 14:52:19
Zzzzzzzzzzzzzz 2012.07.26. 11:36:28
Mikrobi 2012.10.25. 23:11:01
Divi 2012.10.26. 09:02:40
Nem tudom épp mennyi a díj, de nem olyan egetverően magas.
bohusek 2013.10.14. 09:55:47
Divi 2013.10.14. 23:42:41
Én úgy udom, hogy fénymásolat kell az okmányról. Elég fapados megoldás. és azért kérdezz rá te is, mert nem vagyok 1100%-ig biztos benne
vass21 2014.11.12. 05:26:37
Nekem sajnos nem sikerült a Páv II pedig nem érzem magam baromnak.
Az volt a gond szerintük hogy lassú voltam.
A pedálos, feladattal volt gond ..
Mindegy is remélem a fellebbezésem nem hiába volt, megpróbálom magam a következőre még jobban kipihenni magam .
Norbi
Kgyula3 2015.01.29. 20:33:54
Elfogadták a fellebbezésed ? Voltál már 2. vizsgán ? Mennyire volt nehéz ? Volt valami következménye annak, hogy nem sikerült az első ?(pl: ugye nem vették el a jogsid ,stb ?) Köszi ha válaszolsz, én még most fogok először nekiindulni.
pista bácsi 2017.02.12. 21:15:05
valamint az csak magyar joksira érvényes
Rekettyeárus 2017.04.17. 14:59:12
Mariann Kocsis 2020.02.17. 15:35:33
Sandor007 2024.08.03. 10:06:58
Sikerült azóta a PAV alkalmassági vizsgálat?